Jak vyfotit krásnou fotografii - 1. část

26. září 2011 v 11:13 | Dragell |  rady
Pod náporem článků "jak si udělat krásnou fotku" jsem se rozhodla jeden takový také napsat, ovšem nečekjte, že bych psala o nějakém focení proti zrcadlu a podobně :)
Dále bych chtěla upozornit, že jsou to rady amatéra, takže profesionálům asi moc neposlouží. Možná dokonce naopak, příjdou mě ukamenovat, co to zde píši.
Ale vynasnažím se psát tak, aby to začínajícím fotografům pomohlo.
Vše zde napsané jsem čerpala z jedné hodiny ve výtvarné výchově na střední škole, kterou jsme fotografii věnovali, dále pak je to od fotografů, se kterými jsem přišla do styku a nakonec má vlastní zkušenost.

Vzhledem k tomu, že v dnešní době je prioritou mladých dívek fotit samu sebe, tak bych tímto tématem i začala.

Fotíme se sami
Určitě nejčastěji narazíte na různých blozích na podobný článek, kde se řeší, jak se dobře vyfotit. V tomto bodu chci jasně říct, že fotit se a držet fotoaparát vlastní rukou či dokonce proti zrcadlu (a s bleskem :D) je opravdu to nejhorší, co můžete udělat.
V dnešní době již každý přístroj má samospoušť (pokud vám k focení neslouží mobil, který původně k tomuto účelu určen není). Nejlépe je to v kombinaci se stativem, který zase není tak drahý k pořízení, případně jistě někdo ze známých jej může mít k zapůjčení. Já sama jej nemám, ale když potřebuji fotoaparát vyrovnat do potřebného úhlu, vždy mi poslouží nějaká jednoduchá "podložka" jako třeba guma na gumování (ta navíc drží svým povrchem fotoaparát na místě ;)).

Jak fotit na samospoušť?
Je to určitě tvrdý oříšek, neboť pokud nemáte otočný displej, kde se vám ukazuje záběr, budete muset svou polohu odhadnout.
Nejprve je potřeba nastavit fotoaparát a vás do pozice, z jaké si myslíte, že budete vidět - následuje pokusná fotografie, která by vám měla říct, kam se nejlépe posunout. Pokud se rozhodnete posouvat fotoaprát, vždy je lepší dělat další pokusné fotografie.
Je to focení na mnohokrát, ovšem k pěkné fotografii nakonec dojdete :)

Světlo je spíše téma samo o sobě pro profesionály, ovšem i tak si myslím, že by slovo nebo dvě měla k tomuto tématu padnout.
Ovšem co v následujících odstavcích nečekejte, je jak daný předmět či osobu postavit či z jaké strany nechat působit světlo.

Venku nebo uvnitř?
Daleko obtížnější je fotit venku, neboť je třeba brát ohled na aktuální počasí a hlavně světelnost. Naopak uvnitř nebude žádný zdroj světla, který by vám dělal přirozené stíny. Je jen na vás, které místo si zvolíte, každé má své pro a proti.
Uvnitř bych fotila pouze tehdy, je-li venkovní světlo až přílišné a tvoří ostré tmavé stíny nebo v případě nepřízně počasí.

Kdy tedy fotit venku?
Teoreticky téměř vždy mohou nastat optimální podmínky, nejlepší je obloha s nějakými mráčky, přes které se slunce tlumí, alespoň na chvíli. Přirozené stíny se vytvoří, ale budou jemné a krásné.
Pokud je venku ostré jasné slunce, můžete použít metodu bez stínů - fotit ve stínu. V podstatě je to jako byste fotili vnitř jen s tím rozdílem, že některé fotoaparáty uvnitř budov zrní či špatně zaostřují.

Co bývá dalším problémem, je barevnost. Barvičky jsou krásné, ale né každý fotoaparát si s nimi poradí.

Jak tedy s barvami?
Je velmi těžké fotit černou a bílou kombinaci - fotoaparáty totiž většinou tmavší plochy ještě více ztmavý a světlé plochy zesvětlí, na to je třeba si dávat pozor v případě, že budete fotit kombinaci, kde se to nehodí.
Dále bych chtěla zmínit další barevnou "dotvářku" fotoaparátů a tou je rozjasnění či ztlumení barev dle spektra, které se na fotografii objeví. Tedy v případě, že v zelené trávě vyfotíte červený vlčí mák, bude trává zelenější a jasnější.
Někdy tyto rozdíly bývají mírne, někdy výraznější, ale rozhodla jsem se na ně upozornit.